
Max Gallien / Dahrendorf Essay / 2014 

 

Last Thoughts on Al-Bernameg 

Bassem Youssef and the Egyptian struggle for Freedom of Speech  

 

Since the summer of 2011, Bassem Youssef’s satirical news show “Al-Bernameg” - which literally 

translates as “The Show” - was an institution on Egyptian television. The show ventured to test the 

limits of freedom of speech in the post revolutionary state, and its public struggle with state 

authorities and censorship were as much a part of its appeal as its comical hats and satirical 

songs.  

Since the 2nd of June, 2014, this struggle is over. “The show” has ceased to be. In an extended 

press conference in his studio in Cairo’s Radio Cinema Theatre, the comedian announced that 

MBC, the channel that had carried the show’s brief final season, had been pressured to drop the 

programme, and that he would not seek to resurrect it on a different channel, as he had done 

before.  

“The present climate in Egypt”, Youssef concluded, “is not suitable for a political satire program.”  

"I'm tired of struggling and fearing and worrying about my safety and that of my family,” he 

explained, and in the Egyptian political climate of the day, in which charges of treason are spoken 

quickly and persecuted harshly, his fear is not unjustified. Asked about who had ordered the 

cancellation of “Al-Bernameg”, the comedian remained quiet, referring only to unnamed higher 

powers which made it impossible to for a show like his to be produced in Egypt. He had also 

turned down offers from foreign channels, as he believed running his show from abroad would give 

even more ammunition to those who claim his show to be a foreign conspiracy: “Al-Bernameg 

belongs to Egypt”. Rumours that the figures in the political leadership of Saudi Arabia, where MBC 

had its headquarters, were putting pressure on the channel had become common on the internet in 

the days leading up the the cancellation. While it is impossible to comment on their validity, no 

foreign explanation is needed to explain the end of “Al-Bernameg”. In the three years since the 

ouster of Hosni Mubarak, the media landscape in Egypt has undergone multiple shifts, and, as this 

brief article aims to show, “Al-Bernameg” has been at the centre of many of them. It was born as 

part of an explosion of free expression, political debate and humour in the immediate aftermath of 

the 2011 revolution. It broadcast hundreds of episodes under the regime of the Muslim 



Max Gallien / Dahrendorf Essay / 2014 

 

Brotherhood, mocking the regime and it’s president Mohammed Mursi, despite repeated attempts 

to shut down the show. And in the year between Mursi’s ouster and the inauguration of Abdel 

Fattah Al-Sissi, it has seen the space in which it could operate decrease, and close down 

completely. And while Bassem Youssef insisted that the end of “Al-Bernameg” was a victory for the 

show which would rather declare its end than adjust its views, it is clear that as Abdel Fattah Al-

Sissi begins his tenure as Egypt’s president, the country’s media landscape has suffered heavy 

losses, and become completely incapable of criticising or challenging his regime. 

In a question and answer session after his press conference, a reporter pressed Youssef to 

disclose more information about those behind the cancellation of his show. The comedian grinned 

and replied “"I want to give it to you, but I cannot”, echoing a statement made by Al-Sissi in a 

recent interview, that was frequently mocked online for the sexual undertones that the phrase has 

in Egyptian Arabic. It may have been the last joke he got to make about the man who one week 

later was inaugurated as the sixth present of Egypt. 

 

From Youtube to Radio Cinema Theatre 

 

Bassem Youssef had not been a political man prior to 2011. As a young heart surgeon, his 

involvement in the revolution began as a part of a team of volunteers that provided medical 

assistance to the protesters in the square. He had however been a long-time viewer of “The Daily 

Show”, an American political comedy show in which its host, Jon Stewart, blended humour with 

sometimes serious political commentary, and relied heavily on clips from other TV shows to 

expose the hypocrisy of politicians and pundits. In the early days after the Egyptian revolution, 

when Egyptian news programmes were full of conspiracy theories and wild accusations against the 

protesters, Youssef saw a need for a similar programme in his own country.  

And so he began broadcasting “The B+ Show” in March 2011, with a single camera from his 

laundry room straight onto Youtube. Within three months, Youssef had acquired five million 

viewers, and was offered a contract with ONTV, a channel owned by the Egyptian billionaire 

Naguib Sawiris. “Al-Bernameg”, which literally translated means “The Show”, premiered during 



Max Gallien / Dahrendorf Essay / 2014 

 

Ramadan 2011, and grew exponentially throughout the following two years, drawing over 30 

million viewers.  

 

 

Unter Brotherhood Rule 

 

Youssef’s rise coincided with that of another key figure in Egypt’s political development. 

Mohammed Mursi, Egypt’s first democratically elected President and leading member of the 

Muslim Brotherhood, became Youssef’s favourite target throughout the 12 months of his rule. The 

jokes ranged from mocking the President’s shaky English to increasingly open critiques of what 

was perceived as the Brotherhood’s authoritarian style of governance.  

 

With Youssef’s rise as a vocal, popular, and persuasive critic, the Brotherhood regime and many of 

its supporters increasingly began to view the comedian as a fundamental threat. Civilian lawsuits 

against Youssef began piling up, with accusations ranging from ‘defaming Islam’, to ‘disturbing 

public peace’ and ‘promoting homosexuality’. In March 2013, an arrest warrant was issued, but 

Youssef remained free and on air against a bail of 15 000 Egyptian Pounds. It appears likely that 

most members of the Brotherhood regime would have preferred to see Youssef and some of the 

more violently anti-Brotherhood programmes of the days gone from their TV screens. That they 

failed entirely in this enterprise can most plausibly be explained through their limited influence on 

the media sector, which for some months resulted in an unprecedented variety of political opinions 

in the nation’s newspapers and talk shows. This variety however, was short lived. 

 

After the Coup 

 

After Mursi was deposed by the military in the summer of 2013, Al-Bernameg remained off the air 

for months, citing Youssef’s mother’s death as the reason for the show’s hiatus. On October 25th 

2013 however, the comedian returned with a tour-de-force in which he looked back at the events of 

that summer, but also moved on to a new target for his ridicule: the media frenzy around Abdel 



Max Gallien / Dahrendorf Essay / 2014 

 

Fattah Al-Sissi, the very popular head of Egypt’s armed forces. The episode featured a skit with a 

baker selling cupcakes with Al-Sissi’s image, which have become common in Egypt since 2013, as 

well as one in which a woman, representing Egypt, talks to a late-night radio host describing, 

through countless sexual innuendos, her new love for her ‘cousin’, the military officer. Youssef 

ends, again, on a serious note, explaining his show’s position towards the old and the new regime, 

and expressing worry about increasing infringements on freedom of expression in Egypt. 

 

The response to the episode was mixed. While some were happy to see that Youssef was willing 

to criticise the new regime, many of his old fans felt that he had overstepped a line when he 

mocked the immensely popular Al-Sissi. Protesters gathered in front of his studio in downtown 

Cairo. 

One week later, shortly before the planned airing of a new episode, CBC, which had carried the 

show since 2012, announced the suspension of Al-Bernameg. The channel, which had taken a 

firm stand in support of Al-Sissi, claimed that Youssef had violated its editorial policy, while many 

commentators suspected political motives behind the cancellation. Quickly thereafter, Youssef left 

Egypt for the United Arab Emirates.  

 

What at first appeared like the end of Al-Bernameg however only turned out to be another 

temporary hiatus. In February 2014, Youssef returned again, this time on the Egyptian affiliate of 

the Saudi channel MBC. And in the weeks that followed he managed to still make jokes about Al-

Sissi, while refraining from attacking the general directly, often by mocking the media’s treatment 

of the general instead. In one skit, his assistants help him to choose a new topic to talk about on 

air, in order to avoid talking about him who must not be named. The enterprise fails: when they try 

to talk about medicine, a clip is played showing a woman claiming that watching Sissi on television 

will make people loose weight and live healthier. When they try to talk about fashion, a street 

vendor is shown who claims that his jeans have been signed by the general. When they finally 

switch to a foreign channel, a Spanish song is played. Its lyrics: “Si, si, si…” Not being able to 

criticise the general directly had become a joke in itself. After the resignation of the Beblawi cabinet 

in February 2014, Youssef shows a clip of another TV personality, Tamir Amin, complaining that 



Max Gallien / Dahrendorf Essay / 2014 

 

there are “no real men in this government”. “Really?” Youssef asks, “No real men in this 

government? Is that your last word? Do you know who was part of this man-less government? 

Take a quick look around the cabinet table and think, maybe you’ve missed someone…”  

 

At the same time, the protests outside his studio continued, and the country was divided in its view 

of the comedian. Cairo’s court of appeals had already received over 30 complaints against 

Youssef, accusing him of insulting the military, the ‘will of the people’ and symbols of Egypt, and 

thereby threatening the country’s stability and security. 

At the end of February 2014, Youssef picked up on another contentious issue. A few days before 

his show, the Egyptian military had announced that it had developed a new device that could not 

only detect Hepatitis C and AIDS from a large distance, but also cure it. Much of the media failed 

to critically question this announcement but hailed it as a great achievement, while diabetes and 

cancer were quickly added to the diseases that the machine, which would be made available to 

Egyptians on June 30, could cure. Youssef devoted a large part of his programme to the 

announcement, stating that he would mention the ‘invention’ every week on his show, until the 

government had either cured all those it had promised to cure, or issued a clarification and held 

everyone involved in the announcement responsible. Curiously, in the two weeks that follows this, 

the signal of his channel was jammed repeatedly while Youssef’s show was on. A group calling 

itself the “Egyptian Electronic Army” claimed responsibility, citing Youssef’s excessive use of 

sexual innuendos as the motivation for its actions. Both the existence of such a group, and it’s 

ability to jam MBC’s signal, however, are highly doubtful. “This has never been done in the history 

of TV here”, Youssef later told ’60 Minutes’, “we don’t know who’s doing it, and we frankly don’t 

know what to do.” So they kept on broadcasting. 

 

The last hiatus 

 

On the 19th of April, MBC announced that Al-Bernameg would once again go on a temporary 

hiatus, extending until the 30th of May, or put more precisely: until the end of the presidential 

elections that were scheduled to be held that month. In the statement, the channel openly credited 



Max Gallien / Dahrendorf Essay / 2014 

 

the show’s hiatus to the fact that it might “influence Egyptian voters”. This was of course a quite 

remarkable statement, given that one might argue that this is exactly the function of free and 

independent journalism in the run-up to a presidential election, and given that Egyptian state-

media has never been shy about influencing voters. After an extended third day of voting due to 

generally low turnout, the official result saw Abdel Fattah Al-Sissi win 96.91 percent of the vote far 

ahead of the leftist Hamdeen Sabahi, who in almost all districts received less votes than there 

were spoilt ballots. At that point, rumours that the hiatus of “Al-Bernameg” might not be quite so 

temporary had already made the rounds, followed by Youssef’s press conference on the 2nd of 

June. One week later, Al-Sissi was inaugurated as the sixth president of Egypt.  

 

Last thoughts on Al-Bernameg: One step forward, One step back. 

 

Surely, there are at least two ways to evaluate this story. 

The first, rather optimistic conclusion that can be drawn from the history of Al-Bernameg show the 

possibilities for freedom of expression in Egypt. Throughout most of the time between 2011 and 

early 2014, despite harassment, lawsuits, more than one hiatus and two episodes that were pulled 

by CBC, El-Bernameg has produced more than one hundred episodes of political comedy which in 

this style and format would have been impossible under the Mubarak regime. It has not only 

mocked leaders, but undercut the absolutist propaganda of their regimes, and voiced open and 

direct criticism on a range of issues. It has also amassed a substantial viewership and fan base, 

demonstrating that there is a financially lucrative market in Egypt for political satire, and setting 

creative precedents for the genre.  

The second, less optimistic, conclusion is obvious: the space that allowed for this development in 

the years following 2011 has quite clearly been forcefully closed, and it is uncertain if it will open up 

again any time soon. While the idea of a hysteresis of free speech - that a room that has once 

been opened cannot be completely shut, as too many people will have experienced this freedom 

and understood it as their right - is attractive, the first half of 2014 gives only limited support for 

such a thesis, as the language and discourse of the security state has returned with a vengeance.  



Max Gallien / Dahrendorf Essay / 2014 

 

Bassem Youssef’s personal future at this point appears unclear: but it is hard to imagine a heart 

surgeon in Egypt to be unemployed for long.  


